-TOPIC RENEWED by Asphiroth-

Akhbar KOSMO!(salah satu akhbar anak Kumpulan UTUSAN) bertarikh 8 Januari 2006, telah menyampaikan fakta yang salah tentang ANIME.

Penulis artikel tersebut, Mohd Faizal Zakaria(Pemenang anugerah Kajai 2005) mendakwa





IPB Image
QUOTE
Tinjauan KOSMO! kelmarin mendapati, animasi seks yang lebih popular dengan panggilan Anime dijual secara berleluasa dengan harga RM15 sekeping. [...] blink.gif

Selain memaparkan animasi alat sulit lelaki dan wanita dengan jelas, Anime turut menggayakan teknik seks berbeza seperti meliwat, rogol, seks berkumpulan dan seks oral.

Walaupun Anime telah lama berada di pasaran, keupayaan teknologi komputer berjaya membawa unsur ghairah baru termasuk pergerakan alat sulit dan suara ghairah ketika aksi ranjang sebenar. [...]

Tambahnya, Anime lebih digemari golongan pelajar memandangkan ia dijual secara terbuka selain keseronokan yang mengghairahkan.


Artikel tersebut telah memberi tamparan hebat kepada peminat anime seluruh Malaysia, menyebabkan beberapa komuniti Anime Malaysia seperti Jiwang.org, LowYat.Net, GempakStarz telah kecewa dan telah memberi respon seperti menghantar surat, serta cuba menerangkan maksud sebenar anime kepada beliau. Walaubagaimanapun, wartawan tersebut tidak melayan kerenah mereka, malah kata-kata beliau(petikan kata-kata beliau ada disebut dalam topik ini) menyebabkan para peminat Anime naik darah.

Isu ini menjadi semakin hangat di kalangan komuniti Anime di Malaysia ini. Kebodohan wartawan tersebut telah menaikkan marah kita sebagai peminat Anime, dan segala perkembangan baru akan diteruskan dalam topik ini.

Keratan akhbar 8 Januari 2006:
IPB Image*IPB Image

Keratan akhbar 9 Januari 2006:
IPB Image*IPB Image

p/s: Dalam bahasa Melayu.

source: Gforum, AnimeShrine LDN, JWG, JeffOoi